Тема: Розмноження та розвиток ссавців. Сезонні явища в
житті ссавців, їхня поведінка.
Мета: показати особливості розмноження та індивідуального
розвитку ссавців;
вивчити ознаки ускладнення в
організації звірів порівняно з птахами, плазунами;
продовжити формувати вміння
працювати групою з текстом підручника;
забезпечити умови для
розвивального навчання учнів, використовуючи інтерактивні методи навчання;
формувати і виховувати почуття
згуртованості, колективізму та поваги один до одного;
продовжувати виховання любові до
живої природи.
Основні поняття: яйцекладні, сумчасті,
плацентарні, зародок, сумка, матка, ембріональний розвиток, постембріональний
розвиток, період підготовки до розмноження, турбота про новонароджених,
підготовка до зимівлі, сплячка.
Обладнання: таблиці «Внутрішня будова собаки», малюнки і
фотографії ссавців, додаткова література.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Визначення психологічного
настрою.
Тепло, сонце, посмішка найкраще
пасують людям і природі. Бажаю вам частіше всміхатись, радіти життю, і лише
тоді у нас буде плідна співпраця на нашому уроці біології.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Усне
опитування: «Загальні ознаки класу Ссавці»
2. Завдання
на картках «Вставте пропущені слова»
3. Робота
двох учнів з картками «Травна система ссавців на прикладі собаки»
4. Робота
двох учнів з картками «Ускладнення ссавців порівняно із плазунами»
5. Завдання
«Назвіть правильні твердження»
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Ускладнення
НС, органів чуттів ссавців, інші прогресивні риси будови та поведінки цих
тварин дозволили їм панувати на землі.
А чи є риси
високої організації ссавців в особливостях розмноження і розвитку.
Повідомлення
теми уроку.
Запитання
до дітей: Які питання вас цікавлять і на
які із них ви хотіли б отримати відповіді?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ссавці
роздільностатеві тварини. Статеві залози парні. В органах розмноження самки
(яєчниках) розвиваються яйцеклітини, в органах розмноження самців
(сім’яниках) - сперматозоїди.
Яйцеклітина з оболонками у більшості ссавців має мікроскопічні розміри.
Запліднення внутрішнє.
Особливості
розмноження ссавців:
·
Розмноженню передує
особливий шлюбний стан –гін;
·
Запліднення внутрішнє;
·
Вищі ссавці мають плаценту;
·
Вигодовують молоком;
·
Утворюють схованки;
·
Розвиток малят.
Завдання:
на дошці доповнити схему «Систематика класу ссавці»
Імперія –
клітинна
Н/царство –
еукаріоти
Царство –
тварини
Тип –
хордові
П/ тип –
хребетні
Клас –
ссавці

П/клас Першозвірі П/клас Нижчі звірі П/клас Вищі звірі


Робота в
групах (МТГ).
Вчитель
роздає завдання по групах і всім учням таблиці для занесення інформації.
Групи роблять звіти, решта учнів заповнюють
таблиці.
Вчитель.
Отже, ми ознайомилися із особливостями і ускладненнями в розмноженні та
розвитку ссавців.
А які ж
сезонні явища спостерігаються в їхньому житті?
Запис на
дошці:
Підготовка
до розмноження ---- період розмноження
(народження і вигодовування ) ----- період підготовки до зими (запасання корму,
линяння) -----зимівля (у деяких зимова сплячка) .
Повідомлення
учня.
V. Закріплення знань учнів
1.
Тест.
2.
«Аукціон термінів» :
·
Яєчники
·
Сім’яники
·
Гін
·
Плацента
·
Вагітність
·
Сумка
·
Плацентарні ссавці.
3.
Вчитель називає ознаку, а
учні підклас, якому вона належить:
·
Відсутність плаценти
(Яйцекладні)
·
Наявність сумки (Сумчасті)
·
Молочні залози із сосками (Сумчасті і Плацентарні)
·
Відкладають яйця (Яйцекладні)
·
Відсутність сосків (Яйцекладні)
·
Народження недоношених малят (Сумчасті)
·
Наявність плаценти (Плацентарні)
4.
«Знайди зайвого»
1. Качконіс, єхидна,
кенгуру, про єхидна.
2. Ведмідь, миша, коала,
кит.
5.
Колективне складання
схеми – асоціації «Розмноження»
VІ. Підсумок уроку.
Виставляння оцінок.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати
параграф 51, терміни в роб. зошит, питання «Чому вигодовування молоком є
надзвичайно важливим ?»
Немає коментарів:
Дописати коментар